Op je verjaardag krijg je van Bol.com een felicitatiefilmpje met je naam erin. Bezocht je eerder de productpagina van een legpuzzel of barbecue? Dan ontvang je een mail met andere puzzels en barbecues die je vast en zeker ook interessant vindt. Dit heet personalisatie. Grote eCommerce spelers zetten hier vol op in. Maar je hoeft geen grote speler te zijn en ook niet in de eCommerce te zitten om personalisatie toe te passen. Wij vertellen je hoe!
6% van de consumenten geeft aan dat personalisatie invloed heeft op hun aankoopgedrag. Bedrijven die personalisatie toepassen, zien de aankopen vaak met gemiddeld 20% stijgen. Een hoge ROI maakt investeren in personalisatie zeker de moeite waard, aldus deze bedrijven. Het is dus hartstikke zonde dat veel organisaties niet verder komen dan klanten aan te spreken met hun naam in een geautomatiseerde e-mail.
Het voornaamste doel van personalisatie is klantloyaliteit. Door een gepersonaliseerde klantbeleving is de klanttevredenheid vaak hoger. Dat leidt dan weer tot een hogere loyaliteit. Maar het is zeker niet zo dat personalisatie alleen interessant is om de klantloyaliteit van bestaande klanten de verhogen. Ook bij nieuwe bezoekers kun je personalisatie toepassen.
Tuurlijk, hoe meer je weet van een klant, hoe meer je kan personaliseren. Maar ook met beperkte data kun je al veel. Zo kun je bijvoorbeeld bij een tweede bezoek aan een website een gepersonaliseerde tekst of melding weergeven. “Hé, wat leuk dat je terug bent! Hoe kunnen we je helpen?” is één van de vele mogelijkheden. Zo kun je zelfs zonder input van de bezoeker al beginnen met personaliseren en je conversie verhogen.
Wil je meer informatie van je klanten om beter te kunnen personaliseren? Vraag er gewoon om! Meer dan de helft van de consumenten geeft aan data te willen verschaffen zodat er gepersonaliseerde aanbiedingen kunnen worden getoond.
Vind je het lastig om te bepalen hoe je personalisatie kan toepassen binnen jouw organisatie? Dan ben je niet de enige. Twee derde van de marketeers geeft aan hier moeite mee te hebben. Wij helpen je graag verder, óók – of eigenlijk juist – als je geen groot eCommerce bedrijf bent. Want wij vinden dat personalisatie voor iedereen een must is.