🥰 Nieuwe insighs & nieuws online
🥰 Nieuwe insighs & nieuws online

De kracht van storytelling

21 mei 2021 Volgend artikel

Wie kan zich niet de spannende verhalen herinneren die je opa je vroeger vertelde? Of die ene hilarische anekdote, die op elk feestje wordt gedeeld. Verhalen zijn zo oud als de mensheid. Mensen zijn verhalenvertellers én liefhebbers. Want verhalen boeien en verbinden. En ze zijn veel beter te onthouden dan droge feiten en saaie info. Daarom is (corporate) storytelling een must voor elke organisatie. Onze tekstschrijver Annemiek vertelt je er alles over!

Storytelling is van onschatbare waarde om het verhaal van jouw organisatie of merk te vertellen. Je brengt je missie, visie en ambitie tot leven. Je geeft geur en kleur aan waar jij voor staat. Zo krijgt je merk betekenis. Met een goed verhaal inspireer en overtuig je klanten én medewerkers, zowel nu als in de toekomst.

Geen ratio, maar emotie

Je overtuigt mensen namelijk niet met rationele argumenten, cijfers en beloftes, maar met emoties. En precies dat bereik je met storytelling. Het maakt jouw organisatie of merk waardevoller. Consumenten of potentiële klanten voelen zich verbonden en vertrouwen je. Ook delen mensen verhalen waardoor ze geraakt zijn met elkaar. Met een goed verhaal heb je dus ook nog eens een veel groter bereik.

Een meesterlijk voorbeeld: Tony Chocolonely

Iedereen kent Tony Chocolonely. En waarom? Omdat dit bedrijf eigenlijk geen chocolade verkoopt, maar een verhaal. Een verhaal dat begint in 2001, als journalist Teun van de Keuken zichzelf aangeeft bij de politie. Hij vindt zichzelf een chocoladecrimineel, omdat hij chocoladerepen had gekocht die gemaakt waren door slaven en kinderen. Van de Keuken besluit zelf slaafvrije chocolade op de markt te brengen en communiceert het verhaal, altijd en overal. Zo zijn de repen verdeeld in ongelijke stukken, omdat de cacaoketen ook niet gelijk verdeeld is. De chocoladereep zelf vertelt dus óók het verhaal van Tony Chocolonely.

Wat is jouw verhaal?

Ook jouw organisatie of merk heeft een verhaal. En dat hoef je te niet te verzinnen. Dat is er allang. Je moet er alleen naar op zoek en het boven tafel krijgen. Het is de reden waarom het merk of de organisatie ooit is opgericht. Het is wat het merk waardevol maakt en betekenis geeft. Zo is Triodos ervan overtuigd dat geld positieve veranderkracht heeft. Ikea wil dat iedereen zich thuis voelt, ongeacht waar en hoe je woont. En de Efteling? Die wil simpelweg betoveren. Hoeveel de buitenwereld ook verandert, de kern van deze merken blijft altijd hetzelfde.

Leef jouw verhaal

Als het verhaal van jouw organisatie of merk helder is, is het tijd om een strategie te bepalen. Je bedenkt hoe je het verhaal boeiend kan vertellen en verspreiden, zodat het jouw boodschap ondersteunt. Een inspirerende, toegankelijke boodschap blijft véél beter hangen dan ingewikkelde lappen tekst. En ook belangrijk: een positieve boodschap scoort. Mensen horen de hele dag al hoe slecht het gaat met wereld. Je vertaalt het verhaal naar woorden, beelden, video’s, animaties, fotografie en geluidsfragmenten. Maar dan? Met alleen een mooi verhaal op je website onder ‘over ons’ ben je er nog niet. Het verhaal wordt pas geleefd als het in álles wat je doet en communiceert doorsijpelt. Als het altijd herkenbaar is, voor iedereen. Zodat iedereen altijd weet: bij jou voel ik me goed. Bij jou moet ik zijn.

Onze tips

  • Ken je publiek. Een verhaal kan pas raken als je weet wie het moet raken.
  • Prikkel alle zintuigen van je potentiële klanten. Zo onthouden ze je verhaal beter.
  • Blijf echt. Alleen dan ben je geloofwaardig, betrouwbaar en sympathiek.
  • Houd het kort en krachtig. Langdradige verhalen worden niet doorverteld.
  • Maak je klanten onderdeel van je verhaal. Uiteindelijk draait het om hen, toch?

Wil jij jouw verhaal delen met de rest van de wereld, maar weet je nog niet zeker hoe? Of kun je wel wat hulp gebruiken om jouw verhaal boven tafel te krijgen? Wij helpen organisaties en merken hun merkkern te versterken door branding en (digitale) creatieve oplossingen. Bekijk hoe we dat onlangs voor Doodgewoon Uitvaartzorg hebben gedaan of plan gelijk een one-on-one sessie in met Annemiek of met Joost.

Wil je ook nog meer van betekenis zijn? Neem dan contact met ons op. Of bekijk ons werk. Van See Buy Fly t/m Doodgewoon Uitvaartzorg en van klant a t/m Y.

Ook interessant?!


Haarlem HQ

Tappersweg 12n
2031 ET Haarlem

Maastricht

Sphinxcour 9a
6222 XZ Maastricht

Talent gezocht

Yfer staat altijd open voor nieuw
talent! App even met Chris.