🥰 Nieuwe insighs & nieuws online
🥰 Nieuwe insighs & nieuws online

Analytics tools: Hotjar vs Microsoft Clarity

27 april 2021

Hoi, Chris (online strateeg) hier van Yfer. Bij Yfer houden we van data. We weten dat data analyseren en KPI’s bijhouden het allerbelangrijkste is als je wil dat je organisatie online groeit. We zijn dan ook dol op tracking tools. 

Een tracking tool, zoals Google Analytics, geeft je ontzettend veel nuttige data en inzichten. Welke leeftijdsgroep heeft het hoogste conversiepercentage? Welke blog wordt het meest gelezen? Wij beginnen elk nieuw project met het analyseren van de oude website. En met dat analyseren stoppen we nooit, ook niet als de nieuwe website live staat. Zo blijven we de online oplossing verbeteren.

Om echt de data-diepte in te duiken en het gedrag van individuele gebruikers te analyseren, gebruiken we Hotjar. Lang was dit voor ons de heilige tool. De enige tool die ons de inzichten geeft waar we onze klanten mee verder helpen. Maar toen was daar opeens Microsoft Clarity. Dat moesten we natuurlijk uitproberen!

Hotjar

Hotjar is een voornamelijk visuele tool die je heel veel waardevolle info geeft. Je kunt bijvoorbeeld op heatmaps zien op welke elementen de bezoekers van je website het meeste klikken. Helemaal nuttig is de screen recording functionaliteit. Hotjar maakt van elk websitebezoek een opname van het scherm van de gebruiker. Zo kun je precies zien hoe de gebruiker door je website heen navigeert, waar hij op klikt en waar hij vastloopt. Het is dus net alsof je over de schouder van de gebruiker meekijkt!

Een heatmap van homepage van yfer.nl

Microsoft Clarity

In 2020 lanceerde Microsoft de nieuwe tool Clarity. Net als Hotjar geeft ook Clarity je super handige info door middel van heatmaps en screen recording. Wij vinden het natuurlijk heel interessant dat zo’n enorm begrip binnen de techwereld een soortgelijke tool introduceert. Maar helemaal interessant vinden wij dat Clarity, in tegenstelling tot Hotjar, volledig gratis is! Genoeg reden om Clarity te testen. We zetten alle voor- en nadelen voor je op een rijtje.

Het dashboard van Clarity, vol met handige data

Voordelen en nadelen Clarity ten opzichte van Hotjar

  • Het is gratis! Natuurlijk betalen we met liefde voor goede tools, maar dit is wel een groot verschil. Het goedkoopste abonnement van Hotjar is 39 euro per maand, per website.
  • Een overzichtelijk dashboard, bomvol met handige data.
  • Filters voor welke bezoekers je in de heatmaps wil weergeven.
  • Nòg uitgebreidere filters voor screenrecording en heatmaps, zoals het filteren op het aantal kliks, of er tekst is ingevoerd etc.
  • Geen integraties met externe tools (zoals Zapier en Slack).
  • Geen mogelijkheid om screen recordings een tag toe te wijzen of een interne notitie te geven.
  • De weergave van de website in heatmaps doet het soms niet. Daardoor kun je deze niet goed gebruiken.
  • Je kunt de bezoekers geen feedback laten geven door middel van bijvoorbeeld een meerkeuzevraag of open vraag. Dit kan bij Hotjar wel.

Wat is volgens ons de beste keuze?

Dat ligt er maar net aan voor wat of wie je het wil gebruiken en wat je budget is. Wij zijn positief verrast door de extra functionaliteiten van Clarity, zoals de filters en het dashboard met data. Maar de niet altijd werkende heatmaps? Dat is een dealbreaker. Onze conclusie:

  • Heb je veel bezoekers maar weinig budget? Ga dan voor Clarity.
  • Heb je veel bezoekers en wat meer budget? Dan is Hotjar jouw tool.
  • Heb je weinig bezoekers? Dan zijn zowel Hotjar als Clarity gratis te gebruiken. Vind je het Google Analytics achtige dashboard belangrijk? Dan zal je blij worden van Clarity. Vind je live feedback ontvangen belangrijker? Hotjar it is!

Ben je benieuwd hoe bezoekers jouw website gebruiken? Of wil je weten welke tracking tool het beste bij jouw organisatie past? Wij helpen je verder! Wij adviseren, installeren, analyseren en rapporteren.

Met onze Online oplossingen jouw bedrijf laten groeien? Contact ons


Hoofddorp HQ

Tolheksbos 168
2134 GD Hoofddorp