Hoi, Chris (online strateeg) hier van Yfer. Bij Yfer houden we van data. We weten dat data analyseren en KPI’s bijhouden het allerbelangrijkste is als je wil dat je organisatie online groeit. We zijn dan ook dol op tracking tools.
Een tracking tool, zoals Google Analytics, geeft je ontzettend veel nuttige data en inzichten. Welke leeftijdsgroep heeft het hoogste conversiepercentage? Welke blog wordt het meest gelezen? Wij beginnen elk nieuw project met het analyseren van de oude website. En met dat analyseren stoppen we nooit, ook niet als de nieuwe website live staat. Zo blijven we de online oplossing verbeteren.
Om echt de data-diepte in te duiken en het gedrag van individuele gebruikers te analyseren, gebruiken we Hotjar. Lang was dit voor ons de heilige tool. De enige tool die ons de inzichten geeft waar we onze klanten mee verder helpen. Maar toen was daar opeens Microsoft Clarity. Dat moesten we natuurlijk uitproberen!
Hotjar is een voornamelijk visuele tool die je heel veel waardevolle info geeft. Je kunt bijvoorbeeld op heatmaps zien op welke elementen de bezoekers van je website het meeste klikken. Helemaal nuttig is de screen recording functionaliteit. Hotjar maakt van elk websitebezoek een opname van het scherm van de gebruiker. Zo kun je precies zien hoe de gebruiker door je website heen navigeert, waar hij op klikt en waar hij vastloopt. Het is dus net alsof je over de schouder van de gebruiker meekijkt!
In 2020 lanceerde Microsoft de nieuwe tool Clarity. Net als Hotjar geeft ook Clarity je super handige info door middel van heatmaps en screen recording. Wij vinden het natuurlijk heel interessant dat zo’n enorm begrip binnen de techwereld een soortgelijke tool introduceert. Maar helemaal interessant vinden wij dat Clarity, in tegenstelling tot Hotjar, volledig gratis is! Genoeg reden om Clarity te testen. We zetten alle voor- en nadelen voor je op een rijtje.
Dat ligt er maar net aan voor wat of wie je het wil gebruiken en wat je budget is. Wij zijn positief verrast door de extra functionaliteiten van Clarity, zoals de filters en het dashboard met data. Maar de niet altijd werkende heatmaps? Dat is een dealbreaker. Onze conclusie:
Ben je benieuwd hoe bezoekers jouw website gebruiken? Of wil je weten welke tracking tool het beste bij jouw organisatie past? Wij helpen je verder! Wij adviseren, installeren, analyseren en rapporteren.